De Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach in barokstemming

Nergens ter wereld wordt de beroemde Matthäus Passion van Johan Sebastiaan Bach zo vaak opgevoerd als in ons land. Ook Collegium Musicum Traiectum (CMT) dat is opgericht in 2015, heeft het al eerder uitgevoerd. In de lage stemming van a=415 Hz wordt het populaire oratorium veel minder vaak uitgevoerd, terwijl het goed mogelijk is dat dit de stemtoon is waarop Bach zelf musiceerde! Omdat CMT werken uit de Barok en het begin van de Klassieke periode op authentieke wijze en hoog niveau wil uitvoeren, waagt het gezelschap zich nu ook aan uitvoering in barokstemming. Daarbij wordt CMT weer gecoacht door de Nederlandse Bachvereniging.

CMT voert de Matthäus Passion dit voorjaar drie keer uit: twee keer in Drenthe (in Meppel en Coevorden) en eenmaal in Utrecht.  

Kent u de Matthäus nog niet? Dan kunt u zich verheugen op de kennismaking met een van de hoogtepunten uit de barokmuziek. Bach schreef het oratorium in 1727 voor solostemmen, dubbelkoor en dubbelorkest, op libretto van de Duitse dichter Christian Friedrich Henrici (alias Picander). Het zet het 26e en 27e hoofdstuk van het evangelie van Mattheüs (in de Lutherbijbel) op muziek, met daartussen koralen en aria’s. Het wordt algemeen beschouwd als een van de grootste meesterwerken van de barokke gewijde muziek.

 

Bezetting:

 

 

Solisten:

(klik op afbeeldingen voor vergroting)